داشتن دید مثبت به زندگی

یک نظر اضافه کنید
14 دقیقه زمان مطالعه

داشتن دید مثبت به زندگی نقش بسزایی در زندگی تان دارد. رفتار شما در مقابل مشکلات زندگی خوشحال یا ناراحت بودن شما را مشخص می‌کند. شما نمی‌توانید اتفاقاتی را که برای‌تان پیش می‌آید تغییر بدهید، ولی می‌توانید رفتار خود را در مقابل آنها تغییر بدهید. شما هر بار که به مشکل می‌خورید، نوع رفتارتان را انتخاب می‌کنید.

ذهن‌ آدمی کارگاه تولید فکر است که از منبعی به نام ضمیر ناخودآگاه سرچشمه می‌گیرد. ضمیر ناخود آگاه نمی‌تواند خوب را از بد و درست را از غلط تشخیص دهد ولی چنان قدرتی دارد که اگر از آن غافل شویم می‌تواند سرنوشت ما را بدست گرفته و آن را به هر جایی که دوست دارد ببرد. در حقیقت نوع و کیفیت افکار و اندیشه ی آدمی سازنده ی نوع و کیفیت زندگی اوست، اندیشه‌ی زیبا و مثبت می‌تواند بهشتی در زندگی انسان بسازد، چنانکه اندیشه‌ی منفی و یأس‌آور می‌تواند جهنمی در زندگی او خلق کند. انسان‌ها همان خواهند شد که در اندیشه ی آنند، بنابراین آینده ی هر کس در گرو چگونگی نگرش او به زندگی است.

موفق‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که توانسته‌اند در ذهن خود اندیشه‌های مثبت داشته باشند؛ آنان که می‌پندارند «قادر نیستند» ، در واقع مثبت‌نگری را کنار گذاشته و در جنبه‌های منفی وقایع تمرکز کرده‌اند.

  • مثلا چرخ ماشین‌تان پنچر می‌شود، هیچ‌کس دوست ندارد این اتفاق برایش بیفتد. حالا شما حق انتخاب دارید که چگونه با شرایط کنار بیایید. شاید بسیار ناراحت شوید و به فرمان مشت بکوبید، فشار خون‌تان را بالا ببرید و بعد از آن، بالاخره چرخ را عوض کنید. اگر شما ناراحت شدن را انتخاب کنید،‌ زمان زیادی ناراحت خواهید ماند.
  • در حالت بعد، شاید شما ناراحت نشوید و پنچر شدن چرخ ماشین را به‌عنوان اتفاقی قبول کنید که ممکن است در زندگی پیش بیاید. نفس عمیقی بکشید و در آخر چرخ را عوض کنید. اگر شما ناراحتی را انتخاب نکنید، زمان ناراحتی شما چندان طولانی نخواهد شد. در واقع می‌توانید به آن مثبت فکر کنید. مثلا میتونی به این موضوع فکر کنی که آدم مهربونی هستی و میتونی دیگران رو کمک کنی  و….

به افکار مثبت خوش آمد بگو: برای داشتن دید مثبت به زندگی، افکار منفی میتونن مغزت رو فلج کنن. شاید زمان این رسیده که در کنار این افکار منفی یکم هم افکار مثبت وارد ذهنت کنی. شاید تا حالا اصلا به این چیز فکر نکردی، اما بهتره بشینی و هر روز نقاط قوت شخصیتت رو یادداشت کنی و مثلا هر روز پنج ویژگی زیبا از خودت رو بنویسی.

داشتن دید مثبت به زندگی

افکار منفی را دور کنید: هنگامی که روحیه‌تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی‌تان تمرکز کنید.

افکارتان را هدایت کنید: برای داشتن دید مثبت به زندگی، افکارتان را هدایت کنید. روان‌شناسان از این روش زیاد استفاده می‌کنند. هنگامی که احساس ضعف یا اضطراب دارید این کار به شما کمک می‌کند کنترل افکار خود را به دست بگیرید. به یک رویای خوشحال‌کننده فکر کنید، یک تصویر ذهنی مثبت بسازید یا به عوامل خارجی واکنش‌های مثبت نشان بدهید تا احساسات بد را تحت کنترل در بیاورید. مشکلات به عنوان محرکی برای ارزیابی توانایی‌های خود نگاه کنیم و هرگز نتیجه ی بدی را پیش‌بینی نکنیم، زیرا مشکلات فقط به اندازه‌ای مهم هستند که ما آنها را مهم می‌پنداریم. به لحظات و خاطرات زیبا و دوست داشتنی گذشته ی خود فکر کرده و سعی کنیم آنها را تکرار نماییم. از تردید و دودلی دوری کرده و کارها را با جدیّت دنبال کنیم و به ندای منفی درونی خود و تلقین‌های مخرب و نگران کننده‌ی دیگران بی‌توجه باشیم و سعی کنیم عکس آنها را انجام دهیم.

صحبت کردن‌تان را اصلاح کنید: برای داشتن یک دید مثبت به زندگی صحبت کردن‌تان را اصلاح کنید. جملاتی مثل «من نمی‌تونم این کار رو انجام بدم»، شما را به سمتی سوق می‌دهد که به عدم توانایی برای انجام آن کار باور پیدا کنید. اگر بگویید کار غیر ممکنی است، آن کار برای شما غیرممکن می‌شود. به جملات مثبت مثل «می‌تونم این کار رو بکنم، اگه قدم‌ به‌ قدم پیش برم» فکر کنید. داشتن افکار مثبت در تمام زمینه های زندگی مفید می باشد و تنها مختص بزرگسالان نیست، بلکه کودکان هم باید با افکار مثبت آشنا شوند و این یادگیری می تواند در محیط خانواده و مدرسه اتفاق بیفتد. در مقاله ی فوق هم مشخص گشت که خانواده نقش مهمی در شکل گیری افکار منفی در ذهن کودکان و یا جایگزینی آنان با افکار مثبت، دارد. افکار مثبت مسری است و از طریق اعضای خانواده به یکدیگر منتقل می گردد. زمانی که خانواده و محیط زندگی مثبتی داشته باشیم، مسلماً می توانیم شادتر و موفق تر در کنار هم زندگی نماییم. 

از زندگی‌تان لذت ببرید: برای داشتن دید مثبت در زندگی، از زندگیتان لذت ببرید. اگر همواره به دنبال تلویزیونی جدید، ماشینی بهتر یا گوشی هوشمند جدیدتری باشید، هیچ‌گاه قدردان دارایی‌ها و زندگی خود نخواهید بود. خوشحالی در لذت بردن از چیز‌هایی است که دارید، نه چیزهایی که می‌خواهید داشته باشید. اگر این‌گونه فکر کنید همیشه به دنبال چیزهایی می‌گردید که شما را خوشحال کنند و از چیزی لذت نمی‌برید.

عدم قطعیت رو قبول کن: بعضی از مردم به این افکار منفی اجازه میدن که در ذهنشون جولان بدن. ممکنه این احساس رو داشته باشی که همیشه بخوای شرایط رو تحت کنترلت داشته باشی. به خودت یادآوری کن که تو نمیتونی همه چیز رو یاد بگیری و رو همه چیز کنترل داشته باشی. این کار بهت کمک میکنه که بفهمی هیچ لزومی نداره نگران همه چیز باشی و این افکار منفی ازت دور میشن.

بپذیرید که کجا قرار دارید: برای داشتن دید مثبت به زندگی، بپذیرید که شما نمی‌ توانید طرز تفکرتان را تغییر دهید اگر نتوانید مشکل را شناسایی کنید. پذیرفتن این که شما افکار و احساسات منفی دارید و این که شما از اینکه چطور به آن‌ ها پاسخ می‌ دهید لذت نمی‌ برید، می‌ تواند به شما کمک کند فرآیند تغییر را شروع کنید.

  • سعی کنید خودتان را به خاطر افکار و احساسات خود سرزنش نکنید. به یاد داشته باشید: افکاری که ظاهر می‌ شوند یا احساساتی که شما تجربه می‌ کنید ذاتا ” خوب ” یا ” بد ” نیستند صرفا افکار و احساسات هستند. آنچه شما می‌ توانید کنترل کنید این است که چگونه به آن‌ ها را درک کرده و به آن‌ ها پاسخ ‌دهید.
  • چیزهایی را که نمی‌ توانید تغییر دهید را بپذیرید. به عنوان مثال، اگر شما یک فرد درون‌ گرا هستید که برای ” شارژ شدن ” نیاز داری زمانی را در تنهایی و سکوت بگذرانید، تلاش برای اینکه خودتان را همیشه برونگرا نشان دهید باعث می شود احساس سرخوردگی و ناراحتی برای شما به همراه داشته باشد. خودتان را در جایگاهی که الان هستید و کسی که هستید بپذیرید. اینگونه می‌ توانید احساس آزادی کنید و خودتان را به مثبت ترین فرد ممکن تبدیل کنید.

یک دفتر وقایع روزانه داشته باشید: برای داشتن یک دید مثبت به زندگی یک دفتر وقایع روزانه داشته باشید. تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که یک فرمول ریاضی برای مثبت نگری وجود دارد: سه احساس مثبت برای هر احساس منفی به نظر می‌ رسد شما را در تعادل سالم نگه می‌ دارد. داشتن یک دفتر روزانه می‌ تواند به شما کمک کند تا تمام تجربیات احساسی خود را در روز خود مشاهده کنید و مشخص کنید که به نسبت به چه چیزی نیاز دارد. همچنین می‌ تواند به شما در تمرکز بر تجربیات مثبت خود کمک کند تا بتوانید آن‌ها را بعدا به یاد بیاورید.

  • داشتن یک دفترچه روزانه باید بیش از یک لیست از چیزهایی باشد که دوست ندارید. تحقیقات نشان می‌ دهد که تمرکز تنها بر روی احساسات و تجربیات منفی در دفتر تان آن‌ ها را تقویت خواهد کرد و باعث می‌ شود که شما احساس منفی بیشتری بکنید.
  • در عوض، آنچه را که احساس می‌ کنید بنویسید، بدون قضاوت در مورد اینکه خوب است یا بد. برای مثال، یک تجربه منفی ممکن است شبیه این باشد: ” من امروز وقتی همکارم در مورد وزنم شوخی کرد، احساس درد می‌ کردم”
  • سپس به پاسخ خود فکر کنید. در لحظه چه واکنشی نشان دادید؟ حالا چطور می‌ خواهی جواب بدهی، با کمی فاصله؟ برای مثال: ” در لحظه، من در مورد خودم احساس بدی داشتم، مثل اینکه بی‌ ارزش بودم. حالا به آن فکر می‌ کنم، می‌ فهمم که همکارم چیزهای بی ملاحظه به همه می‌ گوید. کس دیگری نمی‌ تواند من یا ارزش من را تعریف کند. فقط می‌ توانم این کار را بکنم .”
  • سعی کنید درباره نحوه استفاده از این تجربیات به عنوان تجربیات یادگیری فکر کنید. چگونه می‌ توانید از این برای رشد شخصی استفاده کنید؟ دفعه بعد چی کار می‌کنی؟ برای مثال: ” دفعه بعد کسی چیزی را آزار دهنده می‌ گوید، من به خاطر دارم که قضاوت آن‌ ها من را تعریف نمی‌ کند. من همچنین به همکارم می‌ گویم که نظرات او بی ملاحظه هستند و احساسات مرا جریحه‌ دار می‌ کنند و احساسات من مهم هستند .”
  • به یاد داشته باشید که چیزهای مثبت را نیز در دفتر یادداشت خود بگنجانید. حتی چند لحظه برای یادداشت کردن از مهربانی یک غریبه، غروب آفتاب زیبا، یا گپ زدن با دوست به شما کمک می‌ کند این خاطرات را حفظ کنید تا بعدا بتوانید آن‌ ها را به یاد بیاورید .

 تمرین سپاسگزاری موثر کنید

قدردانی بیش از یک احساس است. ده‌ ها مطالعه نشان داده‌ اند که قدردانی برای شما خوب است. چشم‌انداز شما را تقریبا بلافاصله تغییر می‌دهد, و پاداش‌ های بیشتری دریافت می کنید. قدردانی به شما کمک می‌ کند که مثبت‌ تر احساس کنید, روابط خود را با دیگران تقویت کنید, همدردی را تقویت کنید و حس شادی را افزایش دهید.

  • برخی از افراد به طور طبیعی در” صفت قدردانی “، حالت طبیعی احساس سپاسگزاری بالاتر هستند. با این حال، شما می‌ توانید یک” نگرش سپاسگزاری “را پرورش دهید.

داشتن دید مثبت به زندگی

  • برای داشتن دید مثبت به زندگی سپاسگذاری و قدردانی خود را با دیگران سهیم شوید. به اشتراک گذاشتن حس قدردانی خود با دیگران کمک می کند که این حس در ذهنتان حک شود. همچنین حس مثبتی را دیگران به وجود می آورد. ببینید کدام دوستتان است که می تواند شریک قدردانی شما باشد و هر روز ۳ چیز خوبی که در آن عالی هستید را برای هم به اشتراک بگذارید.
  • تلاش کنید تمام چیزهای کوچک مثبتی را که در طول روز اتفاق می افتند را شناسایی کنید. آن ها در دفتر روزانه یادداشت کنید یا در اینستاگرام پست کنید یا در توئیتر درباره آنها بنویسید و یا هر کاری که باعث می شود این چیزهای کوچک را به خاطر بسپارید.
  • چیز های خوب را دوست داشته باشید. انسان ها گرایش بدی نسبت به تمرکز روی چیزهای منفی و گذشتن از موارد مثبت دارند. وقتی به چیزهای مثبت در زندگی بر می خورید زمانی را صرف تعریف و تصدیق آن کنید. برای مثال اگر در پیاده روی روزانه یک گل زیبا دیدید چند لحظه بایستید و به خودتان بگویید: این لحظه زیباییست و می خواهم به خاطر بسپارم که چقدر حس خوبی دارم. عکس فوری ذهنی بگیرید. این کار باعث می شود این ها را زمانی که در لحظه بدی هستید یا تجربیات منفی دارید بیشتر به یاد اورید.

روی تخیلتان کار کنید

تجسم کردن کاری که می‌خواهید انجام بدهید یا شخصیتی که می‌خواهید داشته باشید برای رساندن شما به آن اهداف، محرک خوبی است و باعث می‌شود نسبت به مسیری که باید بپیمایید احساس مثبت‌تری داشته باشید.

۴.۷/۵ - (۵۹ امتیاز)

برچسب گذاری شده:

رشد خودت رو استارت بزن !

درخواست ثبت نام در دوره های امیر شریفی

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
هنگامی که پاسخی داده شود به ایمیل شما پیام ارسال میگردد

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمام نظرات
دوره آموزش کارشناس جذب شوید
دوره برتری شدید
0
سوالی دارید؟ بپرسیدx