نقش اعتماد به نفس برای رسیدن به موفقیت در زندگی

نظرات 2
15 دقیقه زمان مطالعه

چگونه اعتماد به نفس می تواند به یک شخص کمک کند در زندگی موفق شود؟ نمی خواهم شبیه کسی باشم که در مورد نقش اعتماد به نفس در زندگی اغراق می کند، اما نمی توانم این را نگویم که اعتماد به نفس مهم ترین لازمه زندگی موفق است. اعتماد به نفس همیشه تضمین نمی کند که در زندگی موفق باشید، اما با این حال یک شخص با اعتماد به نفس در برابر یک شخص فاقد آن دست کم ده برابر شانس بیشتری برای رسیدن به موفقیت دارد. در این مقاله من در مورد نقش اعتماد به نفس در زندگی موفق به شما می گویم.

نقش اعتماد به نفس در موفقیت 

اعتماد به نفس چگونه روی توانایی شما برای رسیدن به موفقیت تاثیر می گذارد؟

  • ما به چیزی که روی آن تمرکز کردیم دست پیدا می کنیم: اگر شخصی فکر کند ارزش ندارد از اتخاذ ریسک حراس خواهد داشت، او به جایی نخواهد رسید و در نهایت این پیش گویی را به حقیقت تبدل می کند. یکی از نقش های اعتماد به نفس در زندگی این است که جلوی افراد برای رسیدن به آن پیش بینی که گویا فرد ارزشی ندارد، می ایستد و به وی اجازه می دهد موفق شود.
  •  موفقیت، تعداد تلاش ها و اعتماد به نفس: در مقاله “چگونه در زندگی به موفقیت برسید” من در مورد نحوه پیشامد موفقیت پس از چند بار تلاش توضیح دادم. نقش اعتماد به نفس در زندگی اینگونه است که شما را تشویق می کند تا رسیدن به چیزی که می خواهید دست از تلاش برندارید. افرادی که اعتماد به نفس ندارند پس از یک یا چند بار شکست دست از تلاش بر می دارند و به همین خاطر در زندگی به موفقیت دست پیدا نخواهند کرد.
  • موفقیت و خود باوری: آیا می دانید چگونه کاری کنید که بقیه به شما باور پیدا کنند؟ همه چیز به این مربوط است که انقدر به خودتان باور داشته باشید که اگر آن ها در ابتدا باور منفی نسبت به شما داشتند، باور آن ها را تغییر دهید. یک نقش مهم دیگر اعتماد به نفس در زندگی این است که به شما اجازه می دهد به خودتان باور داشته باشید و در نتیجه دیگران به شما باور پیدا خواهند کرد.
  • اعتماد به نفس، افسردگی و موفقیت: افراد با اعتماد به نفس هم می توانند افسرده شوند، اما عدم اعتماد به نفس می تواند موجب افسردگی شده و امکان رسیدن به موفقیت در زندگی را کاهش دهد. در برنامه قوی اعتماد به نفس من گفتم یکی از مهم ترین نقش های اعتماد به نفس در رسیدن به موفقیت این است که می تواند مانع افسردگی شود. افسردگی زمانی رخ می دهد که شما امید خود برای رسیدن به اهدافتان را از دست می دهید. اگر آنقدر مطمئن باشید که روزی به آن اهداف می رسید دیگر افسرده نخواهید شد.
  • اعتماد به نفس و عدم پذیرش:  یک نقش مهم دیگر برای اعتماد به نفس در راه رسیدن به موفقیت  این است که پس از شنیدن جواب رد جلوی تسلیم شدن فرد را می گیرد. تقریبا تمامی افراد موفق قبل از رسیدن به موفقیت با عدم پذیرش مواجه شده بودند. اگر آنها اعتماد به نفس نداشتند قبل از رسیدن به موفقیت دست از تلاش بر می داشتند.

نقش مهم اعتماد به نفس در موفقیت

از مثال قبلی واضح است که حتی با وجود اعتماد به نفس  این تنها فاکتور برای رسیدن به موفقیت نیست. با این حال اعتماد به نقش بسیار مهمی در راه رسیدن شما به موفقیت در زندگی بازی می کند. همه ما به عنوان افراد جامعه نیاز داریم حس انگیزه و خشنودی پیدا کنیم هم در شغل و هم در زندگی. 

رئیس جمهور آبراهام لینکلن یک بار گفته بود:” من امروز یک فرد موفق هستم چرا که دوستانی داشتم که به من باور داشته و  من جرات ناامید کردن آن ها را نداشتم.”

در اس ای ای ال ما می خوایم همان دوستان باشیم چرا که می دانیم کمک به بچه ها برای باور به خودشان چقدر اهمیت دارد. این کاری است که ما هر روز انجام می دهیم و به بچه ها توضیح می دهیم که این مهارت ها طی تمرین و حتی پس از شکست هایی که به رشد ما کمک می کنند، توسعه می یابند. بدون شک شکست به ما یک راه درست برای ارتقای خودمان نشان می دهد و کاری می کند که توقع بیشتری از خودمان داشته باشیم.

ما باور داریم که یک رویکرد مثبت برای افزایش اعتماد به نفس و در پی آن ایجاد انگیزه نقش مثبتی دارد.

 نقش اعتماد به نفس برای رسیدن به موفقیت در زندگی

به همین خاطر ما سیستم خانگی خود را داریم. ما چهار خانه داریم، هر کودک در بدو ورود به مدرسه به یکی از آنها منتقل می شود. با این سیستم ما یک برنامه ایجاد کردیم که با هدف توسعه انگیزه و اعتماد به نفس هر دانش آموز کار می کند:

هر هفته به دلایل مختلف به بچه ها با ستاره به پاداش داده می شود ( یا امتیاز خانگی). دلایلی شبیه مهربانی، همکاری، نظم شخصی و احترام و کارهای عالی آکادمیک و تفکر. این سیستم به ما کمک می کند اهمیت سخت کوشی، تعهد، در نظر گرفتن دیگران و همکاری در اجتماع را شناسایی کرده و آن را تبلیغ کنیم. تمام مهارت ها که در حین رشد کودکان به صورت با ثبات نقش داشته و برای آن ها یک آمادگی لازم برای هر ماموریت در هر مرحله از زندگی را فراهم می آورد.

اگر برای موفقیت در زندگی عزم جدی دارید، نمی توانید برای خودتان هیچ کاری بهتر از ایجاد اعتماد به نفس انجام دهید.

۷ دلیل قدرتمند برای اینکه چرا باید به خودتان باور داشته باشید

بعضی افراد می گویند منابع شانس، پس زمینه یا ارتباطات است که موفقیت ها را رقم می زند. در حالی که من با این ها موافق هستم و فاکتورهای دیگری را می شناسم که روی مسیر تمام افراد تاثیر دارند، باید بگویم که مهمترین فاکتور برای رسیدن به موفقیت خودباوری است. با بدون داشتن این فاکتور مهم چیز های زیادی وجود ندارد که بتواند به شما کمک کند.

برای اینکه در مسیر موفقیت قرار بگیرید باید بدانید که مغز شما همیشه در برابر شما قرار دارد. مغز به اهداف مهم شما اهمیتی نمی دهد تنها چیزی که می خواهد این است که شما را زنده نگه دارد. بنابراین تعلل، عدم خودباوری، افکار منفی، اضطراب و موارد مشابه را تجربه می کنیم. روش اصلی برای مقابله با این موانع باور به آن ها نیست بلکه باور واقعی به خودتان است.

۱. اگر شما به خودتان باور نداشته باشید چه کس دیگری خواهد داشت

حقیقتا اگر خودتان باور نداشته باشید به موفقیت می رسید، پس چه کس دیگری این باور را خواهد داشت. بیاید فرض کنیم شما می خواهید یک کسب و کار موفق راه بیندازید و باید افراد را برای سرمایه گذاری در این کسب و کار متقاعد کنید که ارزشش را دارد. اولین چیز قطعا باور به این است که کار شما موفق خواهد بود در غیر این صورت هیچ کسی به این اعتماد نمی کند. شما هم همین طور.

تصور کنید بدون دست و پا زندگی می کنید. این واقعیت زندگی نیک ووچیکیچ است. بیشتر افراد و خود او شک داشتند که بتواند یک زندگی نرمال داشته باشد. او حتی اقدام به خودکشی کرد. اما زمانی که باور پیدا کرد همه چیز عوض شد. حالا نیک یک زندگی بدون محدودیت را تجربه می کند به سرتاسر دنیا سفر کرده و برای میلیون ها انسان الهام بخش است تا فارغ از شرایطی که در آن هستند، به خودشان باور داشته باشند.

۲. شما اعتماد به نفس ایجاد می کنید.

اگر به اندازه کافی اعتماد به نفس نداشته باشید  اولین بار که با مانعی مواجه شوید، شکست خواهید خورد. هر هدفی داشته باشید، موانع زیادی وجود دارد که شما را به چالش می کشد. تنها راه عبور از آن ها این است که انقدر اعتماد به نفس داشه باشید که بتوانید این کار را بکنید. اعتماد به نفس از درون فرد می آید از باورهای عمیق به خود و مهارت های وی ناشی می شود.

۳. شما یک قدم به موفقیت و برنده شدن نزدیک تر هستید.

شما برای مدت زیادی تنها یک هدف در سر داشتید. شما می دانید برای رسیدن به هدف چه کاری باید بکنید و شما افرادی که این کار را با موفقیت انجام دادند را می شناسید. حالا مسیر شما مشخص است چیزی که به آن نیاز دارید این است که باور داشته باشید می توانید این کار را بکنید و سپس عمل کنید. با ایجاد این طرز فکر مثبت شما می فهمید که چه چیزی شما را از رسیدن به اهدافتان جدا می کند و این موارد فقط مقدار زمان و کاری است که انجام می دهید. این حس نزدیک تر شدن به هدف شانس رسیدن به آن را به شدت بالا می برد.

۴. برای شروع کار برای خودتان الهام بخش باشید.

وقتی خودتان را تصور می کنید که به هدفتان رسیده اید این تصویر ذهنی به شدت برای رسیدن به اهدافتان موثر خواهد بود. می دانید این کار شدنی است و می توانید به آن برسید پس شما برای اینکه نهایتا به آن دست پیدا کنید، تلاش می کنید.

مایکل جردن بارها شکست خورد. همانگونه که خودش گفته بود او هزاران پرتاب را از دست داد و صدها بازی را واگذار کرد. با این حال او فهمید این یک بخش از پروسه رسیدن به هدف است که باعث شده او سخت تر تلاش کند. او همچنین تاکید کرد که شکست هایش باعث شد به موفقیت های بزرگ دست پیدا کند. طرز فکر جردن چیزی است که همه باید داشته باشند. وقتی بارها و بارها شکست می خورید بدانید که دارید به موفقیت نزدیکتر می شوید.

 نقش اعتماد به نفس برای رسیدن به موفقیت در زندگی

۵. شما طرز فکر مثبتی که لازمه موفقیت است را شکل می دهید.

“طرز فکر چیز کوچکی است که تفاوت بزرگی رقم می زند.” وینستون چرچیل

منفی گرایی و بدترین حالت را تصور کردن، آسان ترین راه برای عدم موفقیت است. در حین خود باوری طرز فکر شما صحیح خواهد شد. هیچ راهی وجود ندارد فردی با ذهنیت اشتباه را مجاب کنید که می تواند به هدفش برسد. همین عدم امکان برای افراد خود باور وجود دارد و نمی توانید به آن ها بگویید که نمی توانند. مثل ریختن آب روی اردک است آن ها افکار منفی را نمی شوند 

۶. شما درک می کنید که شکست جزئی از پروسه رسیدن به موفقیت است و موقتی خواهد بود.

نیکلاس هد با تیم طراحی بازی موبایل خود ۵۱ بازی ایجاد کرد و همه آن ها به شکست انجامید. با این حال این شکست ها به وی این توانایی را داد که بازی Angry Bird را بسازد. این بازی در زمان خود به عنوان یک پدیده جهانی شناخته شد. شکست های بیشمار به نظر می رسد که راز موفقیت باشد. بعضی ها شاید فکر کنند که ایجاد ۵۱ بازی ناموفق باعث می شود فکر کنیم که رسیدن به موفقیت غیر ممکن است. اما مشخص شد که این شکست ها موقتی بودند. وقتی چیزی جز شکست های پشت سر هم تجربه نمی کنید، تسلیم نشوید چرا که شاید تلاش بعدی به موفقیت برسید.

۷. شما اجازه می دهید که افکار منفی محو شوند.

“وقتی شما افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید، نتایج مثبت کسب خواهید کرد.” وایل نلسون

چند بار به خودتان گفتید که نمی توانید؟ من عادت داشتم بارها این کار را بکنم. پیدا کردن یک بهانه عقلانی خیلی آسان است چرا که مغز ما عاشق عقلانی کردن اعمال ما است. با دادن افکار مثبت به مغز خود  و خودباوری دادن به خودتان شما فضایی برای افکار منفی باقی نمی گذارید. حتی زمانی که آن ها از راه برسند طرز فکر مثبت و با اعتماد به نفس شما بلافاصله آن ها را شکست خواهد داد.

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)

رشد خودت رو استارت بزن !

درخواست ثبت نام در دوره های امیر شریفی

مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
هنگامی که پاسخی داده شود به ایمیل شما پیام ارسال میگردد

2 نظرات
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
بازخورد درون خطی
دیدن تمام نظرات
دوره آموزش کارشناس جذب شوید
دوره برتری شدید
2
0
سوالی دارید؟ بپرسیدx